Hur sänker man sitt blodtryck?

Riskfaktorer – Hur sänker man sitt blodtryck?

Högt blodtryck uppstår av olika anledningar hos olika personer. Vissa har en medfödd tendens till att få högt blodtryck. Men de allra flesta av oss kan själva påverka vårt blodtryck i rätt riktning.

Med riskfaktorer menas tillstånd och omständigheter som, ifall många adderas till varandra, ökar risken att i förtid drabbas av sjuklighet och död. I det här fallet faktorer som, kombinerat med högt blodtryck, bidrar till att risken för exempelvis slaganfall, hjärtinfarkt eller hjärtsvikt ökar.

Obehandlad hypertoni (högt blodtryck) är i sig en riskfaktor som på sikt kan leda till skador på olika organsystem i kroppen. Risken för skador i hjärtat (hjärtsvikt, hjärtinfarkt), i hjärnan (stroke) och i kärlsystemet (åderförkalkning) ökar ju fler andra riskfaktorer man har. Exempel på riskfaktorer som ökar risken är kön, ålder, rökning, höga kolesterolvärden, övervikt, felaktig kost och hög alkoholkonsumtion.

 

Kön

Manligt kön anses vara en riskfaktor. Med det menar man att män drabbas av hjärt- kärlsjukdomar i genomsnitt tio år tidigare än kvinnor.

När kvinnor passerat menopausen (slutat menstruera) brukar de så småningom löpa ungefär lika stor risk som män.

 

Ålder

Ålder räknas allmänt som den största riskfaktorn för att drabbas av sjukdom. Det gäller även vid högt blodtryck. Vi vet alla att risken för både krämpor och död ökar med åren. Det finns inte mycket vi kan göra åt det, förutom att försöka välja ett så sunt liv som möjligt och därigenom öka chanserna att få leva friska.

 

Rökning

Tobaksrökning ökar kraftigt risken för hjärt-och kärlsjukdom. Dessutom innebär rökning på sikt en försämrad lungfunktion och risk för cancer.

Hos individer med högt blodtryck i kombination med andra riskfaktorer som rökning blir riskerna för hjärt-kärlsjukdom många gånger större. Därför är det särskilt angeläget för rökare med högt blodtryck att sluta röka.

 

Kolesterol

Vad är kolesterol?

Kolesterol är ett fettämne som har har både nyttiga och skadliga effekter. Det finns i vår mat, men det tillverkas även i kroppen. Du behöver en viss mängd kolesterol för att cellerna och hormonproduktionen ska fungera normalt. Men har du för mycket ökar risken för hjärt-kärlsjukdom.

För att bestämma din kolesterolhalt lämnar du ett blodprov. Det totala kolesterolet i blodet ska i normala fall inte överstiga 7 mmol/liter. Om du lider av hjärt- och kärlsjukdom eller har andra riskfaktorer bör värdet inte vara högre än 5 mmol/liter.

 

 

Det goda och det onda kolesterolet

Du har kanske hört talas om det ”goda” och det ”onda” kolesterolet. Det är två olika typer av kolesterol, HDL och LDL, som spelar helt olika roller i kroppen.

HDL avlägsnar överflödigt kolesterol via levern och har en kärlskyddande effekt, medan LDL transporterar kolesterol i blodet och bidrar till åderförkalkning. Därför är det bra att ha låga LDL-nivåer och höga HDL-nivåer i blodet.

 

Livsstil och kolesterol

Du kan själv påverka ditt kolesterolvärde genom att välja en sund livsstil och göra rätt val i av mat. Några tips:

 

 

 

Medicinsk behandling

Att motionera och äta hälsosamt är viktigt, men ofta räcker det inte för att hålla nere kolesterolnivåerna. Din läkare kan skriva ut medicin som sänker totalkolesterol- och LDL-nivåerna. Tala med din läkare om vad som är bäst för dig.

 

Övervikt

Gå ner i vikt

Om du väger för mycket är det angeläget att gå ner i vikt. Förutom alla andra fördelar det för med sig, kommer du även att sänka ditt blodtryck. För att det ska göra skillnad kan det räcka med att tappa några kilo.

Men kom ihåg att snabba mirakeldieter inte löser några problem. Det är visserligen betydelsefullt att du går ner i vikt. Men det som verkligen betyder något är att du lyckas behålla en lägre kroppsvikt på lång sikt.

Att lägga om till en livsstil som både är hälsosam och långsiktigt hållbar ökar dina chanser. Då går du ner i vikt och undviker att lägga på dig kilona igen. De flesta snabbdieter ger ingen långsiktigt viktminskning alls, tvärtom.

I kombination med bra mat, är motion ett av de bästa sätten att gå ner i vikt. Du kommer att märka att det blir både enklare och roligare att röra på kroppen när du inte väger lika mycket.

Lagom fysisk aktivitet, som t ex en halvtimmes rask promenad, är bra att börja med. När du blivit lättare och fått bättre kondition kan du motionera mer. Men du behöver inte bli en idrottsman. All fysisk aktivitet är bra. Det viktigaste är att den är regelbunden, minst tre gånger i veckan.

 

Midjemått

En riskfaktor som på senare år visat sig alltmer betydelsefull är hur mycket fett man har på magen. Det fett som sätter sig där är farligare än på andra delar av kroppen.

 

Risken för att drabbas av olika sjukdomar ökar redan när midjeomfånget överstiger 80 cm för kvinnor och 94 cm för män.

Risken ökar kraftigt om måttet överstiger 88 cm för kvinnor och 102 cm för män.

 

Kostvanor

Du kan själv påverka både blodtryck och kolesterolnivåer genom att äta bättre och motionera mer. Fiberrik mat som till exempel färsk frukt och bladgrönsaker, ärtor, torkade bönor och fullkorn är bra. Du behöver även minska på fettet. Högst 30% av kalorierna du får i dig bör komma från fett. Har du lågt blodtryck kan du istället i vissa fall behöva mat som ökar upp blodtrycket. Detta är dock något som bör diskuteras med din läkare eller dietist. 

 

Dra ner på det mättade fettet

Det finns flera olika slags fett. Det mättade fettet finns i animalisk föda, som t ex. nötkött, gris och lamm och standardmjölk, smör, ägg, ost och glass samt i vissa tropiska oljor, som exempelvis kokosnöt. Mättat fett ökar risken för både högt blodtryck och höga kolesterolvärden. Ett bättre val är ”monoomättade” och ”fleromättade” fetter som finns i till exempel sojaböns-, raps- och olivolja.

 

Se upp med salt

För mycket vanligt salt (natriumklorid) kan bidra till att blodtrycket ökar. Hur känslig man är för salt är olika från person till person.

Sannolikt varierar känsligheten för natrium påtagligt mellan olika individer. Bara genom att äta mindre salt kan blodtrycket minska något.

 

 

Bli fysiskt aktiv

Det är också viktigt att hålla kroppen i trim genom att röra på sig. Motion bidrar inte bara till att gå ner i vikt utan kan också höja nivån av HDL, det "goda" kolesterolet. Att simma, jogga, promenera och cykla är några exempel på hälsosamma motionsformer. Försök att hinna med en halvtimme varje dag.

 

Alkohol

Att dricka mycket alkohol är farligt för den som har högt blodtryck. Ett gott råd till alla och speciellt till dem som måste sänka sitt blodtrycket är att hålla ner alkoholkonsumtionen.

 

Kontrollera ditt blodtryck

Efter att ha ändrat din livsstill och dina kostvanor är det en bra idé att regelbundet följa upp ditt blodtryck och dina mätvärden för att se så att det går åt rätt håll. Detta kan du antingen göra genom att åka in till din doktor regelbundet och ta trycket. Vidare finns det en del blodtrycksmätare för hemmet som fungerar utmärkt. Du har då möjligheten att alltid kontrollera ditt blodtryck till en kostnad av bara någon hundralapp.